AXA PRIORITARĂ 2: Corelarea învăţării pe tot parcursul vieţii cu piaţa muncii
AXA PRIORITARĂ 3: Creşterea adaptabilităţii lucrătorilor şi a întreprinderilor
AXA PRIORITARĂ 4: Modernizarea Serviciului Public de Ocupare
AXA PRIORITARĂ 5: Promovarea măsurilor active de ocupare
AXA PRIORITARĂ 6: Promovarea incluziunii sociale
AXA PRIORITARĂ 7: Asistenţă tehnică
AXA PRIORITARĂ 1:
Educaţia şi formarea profesională în sprijinul creşterii economice şi dezvoltării societăţii bazate pe cunoaştere – Operatiuni orientative pe domenii de interventie:
Acces la educaţie şi formare profesională iniţială de calitate
- dezvoltarea şi implementarea de instrumente şi mecanisme de îmbunătăţire a învăţământului preuniversitar, inclusiv acţiuni inovative şi transnaţionale, sprijin pentru furnizorii de educaţie şi pentru dezvoltarea personalului;
- dezvoltarea şi implementarea sistemului de asigurare a calităţii în învăţământul preuniversitar, inclusiv dezvoltarea personalului şi acţiuni inovative;
- sprijin pentru dezvoltarea serviciilor de orientare şi consiliere în scopul creşterii performanţelor şcolare şi a ratelor de tranziţie către nivele superioare de educaţie;
- sprijin pentru dezvoltarea şi diversificarea ofertelor educaţionale şi de formare profesională iniţială;
- sprijin pentru inovare şi pentru dezvoltarea instrumentelor şi mecanismelor pentru îmbunătăţirea accesului la educaţie şi formare profesională iniţială pentru toţi;
- sprijin pentru dezvoltarea educaţiei antreprenoriale şi a cetăţeniei active.
Calitate în învăţământul superior
- Dezvoltarea şi implementarea instrumentelor şi mecanismelor pentru îmbunătăţirea învăţământului superior, inclusiv sprijin pentru dezvoltarea sistemului naţional al calificărilor în învăţământul superior, acţiuni inovative şi sprijin pentru furnizori;
- Dezvoltarea şi implementarea sistemului de asigurare a calităţii în universităţi, inclusiv dezvoltarea personalului;
- Creşterea accesului la educaţia universitară;
- Dezvoltarea învăţământului superior bazat pe competenţe (programe de licenţă şi masterat);
- Sprijin pentru dezvoltarea reţelelor între universităţi, institute de cercetare şi companii, pentru dezvoltarea învăţământului superior, promovarea antreprenoriatului, formarea continuă a cercetătorilor, stimularea şi dezvoltarea carierei în cercetare.
Dezvoltarea resurselor umane din educaţie şi formare
- Formarea iniţială şi continuă a cadrelor didactice şi a resurselor umane din educaţie şi formare profesională iniţială, inclusiv formare în parteneriat cu companii;
- Formarea şi perfecţionarea profesorilor instructori şi formatorilor în FPC;
- Sprijin pentru programe integrate de mobilitate şi reconversie a profesorilor către activităţi nedidactice;
- Sprijin pentru debutul şi dezvoltarea carierei didactice.
Calitate în FPC (Formare Profesionala Continua)
- Dezvoltarea şi implementarea Cadrului Naţional al Calificărilor, inclusiv sprijin pentru Comitetele Sectoriale;
- Implementarea sistemului de asigurare şi management al calităţii în FPC, la nivel de sistem şi de furnizor în concordanţă cu Cadrul European de Asigurare a Calităţii;
- Dezvoltarea capacităţii instituţionale a structurilor implicate în validarea învăţării anterioare;
- Elaborarea de studii, analize, cercetări, care să furnizeze informaţii de calitate şi date relevante şi suficiente pentru dezvoltarea FPC şi schimb de bune practici;
- Dezvoltarea de reţele şi parteneriate pentru promovarea unor medii de lucru care stimulează învăţarea şi „regiunile de învăţare”.
Programe doctorale şi postdoctorale în sprijinul cercetării
- Consolidarea sistemului naţional de studii doctorale şi postdoctorale şi sprijin pentru formarea de reţele între universităţi, centre de cercetare şi întreprinderi;
- Sprijinirea programelor doctorale şi postdoctorale prin dezvoltarea conţinuturilor inovative, inclusiv prin dezvoltarea abilităţilor manageriale ale cercetătorilor în vederea promovării valorificării rezultatelor cercetării în activităţi economice;
AXA PRIORITARĂ 2: Corelarea învăţării pe tot parcursul vieţii cu piaţa muncii – Operatiuni orientative pe domenii de interventie:
Tranziţia de la şcoală la viaţa activă
- Sprijinirea programelor de învăţare la locul de muncă pentru elevi şi studenţi;
- Sprijinirea iniţiativelor de parteneriat între şcoli,universităţi şi întreprinderi;
- Dezvoltarea şi furnizarea serviciilor de orientare, consiliere şi îndrumare în sprijinul tranziţiei de la şcoală la viaţa activă;
- Monitorizarea inserţiei tinerilor absolvenţi pe piaţa muncii;
- Dezvoltarea acţiunilor inovative în vederea îmbunătăţirii tranziţiei de la şcoală la viaţa activă.
Prevenirea şi corectarea părăsirii timpurii a şcolii
- Sprijinirea şi dezvoltarea de programe pentru menţinerea elevilor în educaţie şi prevenirea părăsirii timpurii a şcolii;
- Dezvoltarea de programe integrate pentru creşterea accesului şi participării în învăţământul primar şi secundar pentru persoanele aparţinând grupurilor vulnerabile, inclusiv sprijin financiar pentru familiile acestora;
- Promovarea unor servicii integrate şi soluţii alternative pentru învăţământul preşcolar;
- Implementarea programelor de tip „şcoala după şcoală”, educaţie remedială şi învăţare asistată;
- Reintegrarea în educaţie a celor care au părăsit timpuriu şcoala (inclusiv programe de educaţie de „a doua şansă”);
- Furnizarea serviciilor integrate de orientare şi consiliere pentru persoanele expuse riscului de părăsire timpurie a şcolii
Acces şi participare la formare profesională continuă
- Furnizare de cursuri de calificare şi recalificare a angajaţilor;
- Acordare de sprijin şi stimulente angajaţilor în vederea participării la FPC;
- Sprijinirea angajaţilor pentru validarea cunoştinţelor dobândite anterior;
- Sprijinirea furnizorilor de FPC pentru dezvoltarea şi diversificarea ofertelor de FPC;
- Acordare de facilităţi pentru indivizii „greu de motivat” (adulţii necalificaţi sau cu un nivel scăzut de calificare);
- Sprijinirea angajatorilor pentru a încuraja participarea la FPC a angajaţilor, inclusiv prin stimulente;
- Sprijinirea campaniilor de conştientizare şi informare precum şi a serviciilor de consiliere în carieră;
- Sprijinirea activităţilor inovative privind accesul şi participarea la FPC şi dobândirea de noi competenţe.
AXA PRIORITARĂ 3: Creşterea adaptabilităţii lucrătorilor şi a întreprinderilor – Operatiuni orientative pe domenii de interventie:
Promovarea culturii antreprenoriale
- Creşterea conştientizării şi promovarea atitudinii pozitive faţă de cultura antreprenorială;
- Implementarea de programe şi servicii inovative pentru încurajarea antreprenoriatului şi dezvoltarea culturii antreprenoriale;
- Formarea abilităţilor manageriale, în special pentru microîntreprinderi şi IMMuri;
- Incurajarea antreprenoriatului prin servicii de sprijin pentru iniţierea unei afaceri;
Formare şi sprijin pentru întreprinderi şi angajaţi pentru promovarea adaptabilităţii
- Sprijinirea metodelor inovative de organizare flexibilă a muncii, inclusiv noi practici de lucru şi îmbunătăţirea condiţiilor de muncă;
- Furnizarea de formare profesională lq locul de muncă pentru dezvoltarea competenţelor angajaţilor în scopul creşterii calităţii şi productivităţii muncii;
- Sprijinirea activităţilor şi măsurilor de prevenire a bolilor profesionale, de promovare a sănătăţii şi securităţii în muncă, cât şi pentru asigurarea unui mediu de lucru prietenos şi încurajarea reconcilierii vieţii profesionale cu viaţa de familie;
- Promovarea şi sprijinirea formării profesionale a personalului din domeniul management.ului sănătăţii şi a personalului medical;
- Campanii de informare şi conştientizare pentru schimbarea în mediile de lucru a atitudinilor sociale şi stereotipilor faţă de grupurile vulnerabile;
- Promovarea formării profesionale în domeniul noilor tehnologii, inclusiv TIC, protecţiei mediului şi controlului poluării;
- Promovarea schimburilor de experienţă transnaţionale în ceea ce priveşte creşterea adaptabilităţii;
- Acordarea de certificate de calitate/premii întreprinderilor care promovează organizarea flexibilă a muncii şi servicii pentru facilitarea reconcilierii vieţii de familie a propriilor angajaţi cu activitatea profesională.
Dezvoltarea parteneriatelor şi încurajarea iniţiativelor pentru partenerii sociali şi societatea civilă
- Asistenţă şi sprijin pentru elaborarea planurilor de acţiune pentru încurajarea şi dezvoltarea parteneriatelor;
- Identificarea şi implementarea modalităţilor de creştere a interesului angajatorilor şi al altor actori relevanţi pentru creşterea investiţiilor în resursele umane şi creşterea responsabilităţii sociale a întreprinderilor;
- Dezvoltarea capacităţii interne a partenerilor sociali de a promova dezvoltarea resurselor umane, cu accent pe standarde şi certificare;
- Consolidarea capacităţii ONGurilor de cooperare cu autorităţile publice centrale şi locale, în vederea promovării iniţiativelor comune pentru incluziune socială, inclusiv dezvoltarea serviciilor de voluntariat şi caritate;
- Îmbunătăţirea capacităţii de sprijinire a iniţiativelor de dezvoltare a responsabilităţii civice, prin participarea la dezbateri publice şi facilitarea accesului la informaţii publice;
- Dezvoltarea iniţiativelor de încurajare a reţelelor la nivel naţional şi al UE;
- Dezvoltarea serviciilor de consultanţă pentru ONGuri şi pentru iniţiativele care promovează ocuparea şi incluziunea socială, inclusiv pentru partenerii sociali activi pe piaţa muncii;
- Campanii de conştientizare şi sprijin pentru parteneriatele sociale şi locale în vederea transformării muncii nedeclarate în ocupare formală.
AXA PRIORITARĂ 4: Modernizarea Serviciului Public de Ocupare – Operatiuni orientative pe domenii de interventie:
Întărirea capacităţii SPO de furnizare a serviciilor de ocupare
- Dezvoltarea şi implementarea acţiunilor inovative şi transnaţionale în sprijinul modernizării SPO;
- Dezvoltarea serviciului de asistenţă personalizată şi abordare individuală pentru şomerii cu dificultăţi de integrare/reintegrare pe piaţa muncii;
- Dezvoltarea serviciilor de tip “selfservice”;
- Dezvoltarea soluţiilor pentru abordarea şomajului neînregistrat, în special în mediul rural şi pentru grupurile vulnerabile;
- Dezvoltarea bazei de date privind serviciile furnizate, locurile de muncă vacante şi angajatorii;
- Elaborarea de analize, studii, cercetări şi prognoze privind piaţa muncii, incluzând nivelul general al muncii nedeclarate sau al ocupării informale;
- Extinderea sistemului de management al calităţii;
- Îmbunătăţirea sistemului de furnizare a serviciilor de formare profesională pentru forţa de muncă (ex. centre de formare profesională a adulţilor);
- Elaborarea şi implementarea instrumentelor adecvate pentru monitorizarea şi evaluarea impactului real al măsurilor active pe piaţa muncii;
- Dezvoltarea de acţiuni pentru o mai bună vizibilitate a SPO şi a serviciilor pe care acesta le oferă.
Formarea personalului propriu SPO
- Îmbunătăţirea sistemului de formare profesională a personalului SPO, inclusiv modele de programe de formare;
- Formarea personalului SPO pentru furnizarea serviciilor de ocupare şi asistenţă, inclusiv a serviciilor pentru persoane cu nevoi speciale (populaţia romă, persoanele cu dizabilităţi, tinerii peste 18 ani care părăsesc sistemul de stat pentru protecţia copilului, alte categorii de persoane aflate în situaţie de risc);
- Formarea personalului SPO pentru promovarea unei abordări integratoare privind egalitatea de gen şi nevoile specifice ale grupurilor vulnerabile;
- Formare pentru utilizarea intensivă a tehnologiilor moderne de informare şi comunicare;
- Formare şi acţiuni inovative şi transnaţionale pentru sprijinirea noilor forme de organizare şi management;
- Dezvoltarea competenţelor profesionale ale personalului pentru realizarea analizelor şi prognozelor pe piaţa muncii, planificărilor, activităţilor cu grupurile speciale etc.
AXA PRIORITARĂ 5: Promovarea măsurilor active de ocupare – Operatiuni orientative pe domenii de interventie:
Dezvoltarea şi implementarea măsurilor active de ocupare
- Sprijinirea tuturor activităţilor privind măsurile active de ocupare;
- Elaborarea şi implementarea de planuri de acţiune individualizate, furnizarea de asistenţă pentru căutarea unui loc de muncă, servicii de orientare şi formare pentru şomeri tineri şi şomeri de lungă durată, lucrători vârstnici, persoane aflate în căutarea unui loc de muncă revenite pe piaţa muncii după o perioadă de absenţă;
- Dezvoltarea şi implementarea unor măsuri şi acţiuni transnaţionale pentru promovarea mobilităţii ocupaţionale şi geografice;
- Măsuri pentru o mai bună corelare între aptitudinile individuale, educaţie şi potenţialul de muncă şi oportunităţile de pe piaţa muncii (echilibru şi diagnoza muncii);
- Elaborarea şi implementarea metodelor inovative pentru promovarea ocupării în rândul şomerilor tineri şi de lungă durată;
- Promovarea sistemelor duale de finanţare pentru ocuparea tinerilor prin combinarea formării în şcolile profesionale şi practica în întreprinderi
Promovarea sustenabilităţii pe termen lung a zonelor rurale în ceea ce priveşte dezvoltarea resurselor umane şi ocuparea forţei de muncă.
- Dezvoltarea programelor integrate pentru formare, ocupare şi alte măsuri de sprijin pentru populaţia din zonele rurale, care urmăresc reducerea agriculturii de subzistenţă;
- Măsuri pentru promovarea mobilităţii ocupaţionale şi geografice a forţei de muncă din mediul rural, pentru a beneficia de toate oportunităţile de ocupare existente şi pentru creşterea coeziunii regionale;
- Măsuri pentru îmbunătăţirea mediului înconjurător în zonele rurale şi a stării de sănătate a populaţiei din mediul rural, cu scopul de ai creşte motivaţia, disponibilitatea şi oportunităţile de participare pe piaţa muncii;
- Sprijin pentru membrii de familie aflaţi în îngrijire, servicii de asistenţă şi alte activităţi asociate pentru a permite indivizilor să participe pe piaţa muncii;
- Promovarea programelor care sprijină şi încurajează demararea afacerilor în activităţi nonagricole.
AXA PRIORITARĂ 6: Promovarea incluziunii sociale – Operatiuni orientative pe domenii de interventie:
Dezvoltarea economiei sociale
- Dezvoltarea mecanismelor şi instrumentelor necesare pentru implementarea integrală a conceptului de economie socială;
- Promovarea capacităţii de a ocupa un loc de muncă şi adaptabilităţii persoanelor slab calificate, persoanelor cu dizabilităţi şi persoanelor supuse riscului de excluziune socială, în entităţile economiei sociale;
- Sprijinirea parteneriatelor între toţi actorii relevanţi implicaţi, din comunitate (sindicate, instituţii publice, asociaţii patronale, lucrători, sectorul nonguvernamental, întreprinderi, mediul de afaceri şi alte asociaţii etc.);
- Acţiuni de sensibilizare, promovare a serviciilor de consiliere şi informare şi schimbul de experienţă în domeniul economiei sociale;
- Dezvoltarea instrumentelor şi metodelor adecvate pentru furnizarea serviciilor sociale; furnizarea, dezvoltarea şi crearea serviciilor flexibile şi alternative pentru îngrijirea copiilor şi/sau a altor membri ai familiei aflaţi în îngrijire pe parcursul zilei;
- Dezvoltarea programelor de formare pentru specialiştii implicaţi în sistemul serviciilor sociale (lucrători sociali, asistenţi personali, asistente comunitare, mediatori familiali, mediatori sanitari, asistenţi maternali, îngrijitori, personal din instituţii rezidenţiale);
Îmbunătăţirea accesului şi participării grupurilor vulnerabile pe piaţa muncii
- Dezvoltarea programelor specifice, inclusiv stimulente pentru angajatori, pentru (re)integrarea pe piaţa muncii a grupurilor vulnerabile, în special a populaţiei rome, persoanelor cu dizabilităţi şi tinerilor peste 18 ani care au părăsit sistemul de stat de protecţie a copilului;
- Programe de formare pentru dezvoltarea competenţelor şi calificărilor de bază pentru grupurile vulnerabile;
- Măsuri de acompaniere în vederea identificării şi menţinerii unui loc de muncă (sprijin pentru membrii de familie aflaţi în îngrijire, servicii de asistenţă şi alte activităţi asociate care permit individului să participe pe piaţa muncii);
- Sprijin special pentru dezvoltarea unor noi locuri de muncă protejate în întreprinderi;
Promovarea oportunităţilor egale pe piaţa muncii
- Programe de calificare şi recalificare pentru creşterea abilităţilor şi calificărilor femeilor;
- Programe specifice adresate femeilor interesate de dezvoltarea carierei, inclusiv sprijin pentru iniţierea unei afaceri;
- Campanii de sensibilizare şi schimb de bune practici în şcoli şi întreprinderi pentru combaterea stereotipurilor de gen, inclusiv campanii pentru femei, în special pentru femeile din zonele rurale şi pentru cele care aparţin grupurilor cu nevoi speciale;
- Programe de sprijin concentrate pe eliminarea stereotipiurilor de gen din societate, în special prin massmedia;
- Furnizarea de sprijin şi campanii de conştientizare privind promovarea culturii sănătăţii, combaterea traficului de fiinţe umane, a violenţei domestice etc.
Iniţiative transnaţionale pentru o piaţă inclusivă a muncii
- Sprijinirea iniţiativelor transnaţionale şi a parteneriatelor la nivel european, urmărinduse dezvoltarea resurselor umane şi crearea unei pieţe a muncii inclusive;
- Dezvoltarea programelor comune pentru promovarea ocupării;
- Dezvoltarea unor metode noi pentru combaterea discriminării şi a inegalităţilor pe piaţa muncii;
- Înfiinţarea parteneriatelor pentru schimbul de experienţă în ceea ce priveşte adaptarea formării profesionale la noile tehnologii;
- Promovarea transferului de expertiză privind incluziunea şi ocuparea şomerilor de lungă durată;
- Schimburi transnaţionale de experienţă şi bune practici, pentru Autoritatea de Management şi Organismele Intermediare;
- Dezvoltarea studiilor transnaţionale comparative.
AXA PRIORITARĂ7:Asistenţă tehnică – Operatiuni orientative pe domenii de interventie:
Sprijin pentru implementarea, managementul general şi evaluarea POS DRU
- Elaborarea rapoartelor, studiilor de context şi cercetărilor relevante pentru implementarea programului şi pregătirea următorului exerciţiu de programare;
- Sprijin pentru implementarea POS DRU (inclusiv pregătirea şi elaborarea de proiecte), monitorizare şi control, evaluare (exante, de parcurs, expost, strategică, tematică);
- Sprijin pentru Comitetul de Monitorizare al POS DRU, în special pentru organizare şi logistică;
- Formarea personalului AM POS DRU şi al Organismelor Intermediare privind activităţile specifice;
- Cheltuielile salariale cu personalul şi experţii implicaţi în sarcinile privind elaborarea, selectarea, evaluarea, monitorizarea, controlul şi auditul programului;
- Întărirea şi îmbunătăţirea resurselor tehnice şi echipamentelor folosite de personalul implicat în pregătirea, selecţia, monitorizarea, controlul şi auditul activităţilor din program;
- Achiziţionarea, instalarea şi întreţinerea echipamentului TIC (altul decât SMIS) şi a echipamentelor de birou necesare pentru managementul şi implementarea programului;
- Sprijin pentru AM POS DRU şi organismele intermediare pentru integrarea şi simplificarea sistemelor.
Sprijin pentru promovare şi comunicare POS DRU
- Comunicare şi informare: elaborarea Planului de Comunicare, crearea unui site web, publicarea şi distribuirea informaţiei;
- Elaborarea şi diseminarea materialelor promoţionale şi educaţionale privind POS DRU, organizarea de conferinţe, sesiuni de pregătire, caravane, ateliere de lucru, în special privind „bunele practici”, atât pentru publicul larg, cât şi pentru partenerii sociali, societatea civilă şi potenţialii beneficiari.